| Wiedza: absolwent zna i rozumie |
K_W01 | Zna podstawową terminologię filozoficzną używaną w kognitywistyce i rozumie jej źródła oraz zastosowania w pokrewnych dyscyplinach naukowych. |
K_W02 | Zna podstawową terminologię informatyczną używaną w kognitywistyce i rozumie jej źródła oraz zastosowania w pokrewnych dyscyplinach naukowych. |
K_W03 | Zna podstawową terminologię psychologiczną i neuropsychologiczną używaną w kognitywistyce i rozumie jej źródła oraz zastosowania w pokrewnych dyscyplinach naukowych. |
K_W04 | Zna podstawową terminologię matematyczną używaną w kognitywistyce i rozumie jej źródła oraz zastosowania w pokrewnych dyscyplinach naukowych. |
K_W05 | Zna podstawową terminologię językoznawczą używaną w kognitywistyce i rozumie jej źródła oraz zastosowania w pokrewnych dyscyplinach naukowych. |
K_W06 | Zna podstawową terminologię neurofizjologiczną i neurobiologiczną używaną w kognitywistyce i rozumie jej źródła oraz zastosowania w pokrewnych dyscyplinach naukowych. |
K_W07 | Rozumie, czym jest teoria naukowa i jaka jest jej rola w wyjaśnianiu zjawisk i ich przewidywaniu. |
K_W08 | Rozumie rolę informatyki w modelowaniu zjawisk kognitywnych. |
K_W09 | Rozumie rolę teorii naukowej w wyjaśnianiu zjawisk psychologicznych i ich przewidywaniu. |
K_W10 | Rozumie rolę matematyki w modelowaniu zjawisk kognitywnych. |
K_W11 | Rozumie rolę teorii naukowej w wyjaśnianiu zjawisk językowych i ich przewidywaniu. |
K_W12 | Rozumie rolę teorii naukowej w wyjaśnianiu zjawisk biologicznych i ich przewidywaniu. |
K_W13 | Ma podstawową wiedzę o miejscu kognitywistyki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi. |
K_W14 | Ma podstawową wiedzę o przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach kognitywistyki z naukami zajmującymi się sztuczną inteligencją i modelowaniem procesów poznawczych. |
K_W15 | Ma podstawową wiedzę o przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach kognitywistyki z psychologią poznawczą, społeczną i neuropsychologią. |
K_W16 | Ma podstawową wiedzę o przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach kognitywistyki z językoznawstwem. |
K_W17 | Ma podstawową wiedzę o przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach kognitywistyki z neurofizjologią oraz neurobiologią.
|
K_W18 | Zna różne paradygmaty badawcze wykorzystywane w szeroko rozumianej kognitywistyce. Rozumie problemy metodologiczne związane z interdyscyplinarnością nauk kognitywnych. |
K_W19 | Zna różne paradygmaty programowania, zna ich zalety i ograniczenia przy modelowaniu procesów poznawczych.
|
K_W20 | Zna różne paradygmaty badawcze w psychologii poznawczej, rozwojowej i społecznej, z których korzystają nauki kognitywne. |
K_W21 | Zna różne metody matematyczne, w szczególności statystyczne, które służą do analizy danych opisujących zjawiska pozostające w sferze zainteresowań nauk kognitywnych. |
K_W22 | Zna wykorzystywane w szeroko pojętym językoznawstwie różne paradygmaty badawcze, z których korzystają nauki kognitywne. |
K_W23 | Zna różne paradygmaty badawcze w neurofizjologii oraz neurobiologii, z których korzystają nauki kognitywne. |
K_W24 | Zna wykorzystywane w kognitywistyce narzędzia do analizy funkcjonowania umysłu oraz rozumie wady i zalety poszczególnych metod badawczych. |
K_W25 | Zna wykorzystywane w kognitywistyce narzędzia informatyczne do analizy funkcjonowania umysłu oraz rozumie wady i zalety poszczególnych metod. |
K_W26 | Zna wykorzystywane w kognitywistyce narzędzia psychologiczne do analizy funkcjonowania umysłu oraz rozumie wady i zalety poszczególnych metod badawczych. |
K_W27 | Zna wykorzystywane w kognitywistyce narzędzia matematyczne do analizy funkcjonowania umysłu oraz rozumie wady i zalety poszczególnych metod. |
K_W28 | Zna wykorzystywane w kognitywistyce narzędzia językoznawcze do analizy funkcjonowania umysłu oraz rozumie wady i zalety poszczególnych metod badawczych. |
K_W29 | Zna wykorzystywane w kognitywistyce narzędzia biologiczne do analizy funkcjonowania umysłu oraz rozumie wady i zalety poszczególnych metod badawczych. |
K_W30 | Ma podstawową wiedzę na temat psychologicznych i społecznych aspektów rozwoju poznawczego człowieka. |
K_W31 | Ma podstawową wiedzę na temat biologicznych aspektów rozwoju poznawczego człowieka. |
K_W32 | Zna podstawowe koncepcje filozoficzne dotyczące różnych procesów i zdolności poznawczych człowieka. |
K_W33 | Ma uporządkowaną wiedzę na temat psychologicznych podstaw procesów poznawczych człowieka. |
K_W34 | Ma uporządkowaną wiedzę na temat neurofizjologicznych i neurobiologicznych podstaw procesów poznawczych człowieka. |
K_W35 | Wie, w jaki sposób definiuje się język formalny oraz wie, czym jest dowód formalny. |
K_W36 | Rozumie budowę teorii matematycznych, wie, w jaki sposób się buduje struktury i teorie matematyczne, zna sposoby przeprowadzania dowodów matematycznych. |
K_W37 | Zna podstawowe własności języka z punktu widzenia opisu filozoficznego. |
K_W38 | Wie, czym jest język programowania, rozumie, w jaki sposób go konstruuje. |
K_W39 | Zna podstawowe własności języka z punktu widzenia opisu psychologicznego. |
K_W40 | Zna podstawowe własności języka z punktu widzenia opisu lingwistycznego. |
K_W41 | Zna systemy logiki zdań, rachunku predykatów, rachunku zbiorów i relacji oraz podstawowe twierdzenia z tych dziedzin. |
K_W42 | Zna podstawy teorii mnogości i teorii modelu oraz podstawowe twierdzenia z tych dziedzin. |
K_W43 | Zna podstawowe twierdzenia i operacje na macierzach oraz podstawowe twierdzenia z zakresu analizy rzeczywistej i zespolonej. |
K_W44 | Zna najważniejsze idee filozoficzne dotyczące umysłu ludzkiego sprzed rewolucji kognitywnej, rozumie konsekwencje „pierwszej” i „drugiej rewolucji kognitywnej”. |
K_W45 | Zna najważniejsze idee dotyczące poznawczych umiejętności człowieka sprzed rewolucji kognitywnej, rozumie konsekwencje „pierwszej” i „drugiej rewolucji kognitywnej” |
K_W46 | Zna najważniejsze idee dotyczące istoty języka sprzed rewolucji kognitywnej, rozumie założenia językoznawstwa generatywnego i kognitywnego, rozumie konsekwencje „pierwszej” i „drugiej rewolucji kognitywnej”. |
K_W47 | Zna podstawowe pojęcia wykorzystywane w analizie matematycznej. |
K_W48 | Zna podstawowe składniki programów komputerowych w paradygmacie imperatywnym, podstawy programowego paradygmatu programowania oraz narzędzia programistyczne pozwalające tworzyć programy działające w kilku systemach operacyjnych. |
K_W49 | Zna budowę oraz podstawy działania aparatury służącej do pomiaru aktywności mózgu. |
K_W50 | Zna zbiór zasad dotyczących bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy. |
K_W51 | Zna i rozumie podstawowe pojęcia, wartości i zasady etyki prowadzenia badań naukowych. |
K_W52 | Wie, w jaki sposób należy powoływać się na prace badawcze i naukowe przeprowadzane w dużych zespołach lub innych środowiskach. Zna zasady regulujące korzystanie z tzw. własności intelektualnej. |
K_W53 | Zna kwestie etyczne i prawne związane z przechowywaniem i przetwarzaniem danych. |
| Umiejętności: absolwent potrafi |
K_U01 | Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu kognitywistyki oraz filozofii w celu analizowania i interpretowania na różnych poziomach zagadnień związanych z umysłem i procesami poznawczymi. |
K_U02 | Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu kognitywistyki oraz informatyki w celu analizowania i interpretowania na różnych poziomach zagadnień związanych z umysłem i procesami poznawczymi. |
K_U03 | Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu kognitywistyki oraz powiązanych z nią dyscyplin psychologicznych w celu analizowania i interpretowania na różnych poziomach zagadnień związanych z umysłem i procesami poznawczymi. |
K_U04 | Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu kognitywistyki oraz umiejętności matematyczne w celu analizowania i interpretowania na różnych poziomach zagadnień związanych z umysłem i procesami poznawczymi. |
K_U05 | Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu kognitywistyki oraz nauk zajmujących się analizą języka w celu analizowania i interpretowania na różnych poziomach zagadnień związanych z umysłem i procesami poznawczymi. |
K_U06 | Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu kognitywistyki oraz powiązanych z nią dyscyplin biologicznych w celu analizowania i interpretowania na różnych poziomach zagadnień związanych z umysłem i procesami poznawczymi. |
K_U07 | Potrafi opracować i przeanalizować dane za pomocą znanych mu narzędzi informatycznych. |
K_U08 | Potrafi zbierać, opracowywać i analizować różnego rodzaju dane psychologiczne. |
K_U09 | Potrafi opracować i przeanalizować dane za pomocą znanych mu narzędzi matematycznych, zwłaszcza o charakterze statystycznym. |
K_U10 | Potrafi zbierać, opracowywać i analizować różnego rodzaju dane dotyczące szeroko pojętego języka. |
K_U11 | Potrafi zbierać, opracowywać i analizować różnego rodzaju dane neurofizjologiczne i neurobiologiczne. |
K_U12 | Potrafi za pomocą narzędzi teoretycznych modelować wybrane aspekty działania umysłu. |
K_U13 | Potrafi modelować wybrane aspekty działania umysłu lub procesów poznawczych, wykorzystując do tego wybrane narzędzia informatyczne. |
K_U14 | Potrafi modelować wybrane aspekty działania umysłu lub procesów poznawczych, wykorzystując do tego wybrane narzędzia matematyczne. |
K_U15 | Kierując się wskazówkami opiekuna naukowego, potrafi zaprojektować, przeprowadzić i zanalizować wyniki badania empirycznego z zakresu nauk kognitywnych. |
K_U16 | Kierując się wskazówkami opiekuna naukowego, potrafi zaprojektować, przeprowadzić i zanalizować wyniki badania empirycznego z zakresu szeroko rozumianej psychologii poznawczej. |
K_U17 | Kierując się wskazówkami opiekuna naukowego, potrafi zaprojektować, przeprowadzić i zanalizować wyniki badania empirycznego z zakresu językoznawstwa. |
K_U18 | Kierując się wskazówkami opiekuna naukowego, potrafi zaprojektować, przeprowadzić i zanalizować wyniki badania empirycznego z zakresu neurofizjologii lub neurobiologii. |
K_U19 | Potrafi wyabstrahować elementy argumentacyjne z wypowiedzi lub tekstu pisanego, zanalizować go metodami formalnymi i nieformalnymi oraz rozpoznać jego ewentualną niepoprawność. |
K_U20 | Potrafi krytycznie przeanalizować i ocenić propozycję teoretyczną z zakresu psychologii poznawczej, potrafi też przeanalizować i ocenić badanie empiryczne z tej dziedziny oraz wyciągane z niego wnioski. |
K_U21 | Potrafi krytycznie przeanalizować i ocenić propozycję teoretyczną z zakresu językoznawstwa, potrafi też przeanalizować i ocenić badanie empiryczne z tej dziedziny oraz wyciągane z niego wnioski. |
K_U22 | Umie ocenić siłę argumentu oraz jego rolę retoryczną, w szczególności perswazyjną lub zmierzającą do manipulacji. |
K_U23 | Potrafi dostrzec wzorce w zachowaniach poznawczych człowieka obserwowalnych na poziomie psychologicznym, badać je i oceniać ich znaczenie. |
K_U24 | Potrafi dostrzec wzorce w zachowaniach językowych człowieka, badać je i oceniać ich znaczenie. |
K_U25 | Potrafi dostrzec wzorce w zachowaniach poznawczych człowieka obserwowalnych na poziomie neurobiologicznym, badać je i oceniać ich znaczenie. |
K_U26 | Potrafi stosować pojęcia i twierdzenia matematyczne w rozwiązywaniu różnych problemów, wykazując się umiejętnością wyboru odpowiednich narzędzi formalnych i technik dowodzenia. |
K_U27 | Potrafi przeprowadzać rozumowania naukowe, rozumiejąc związek między teorią a danymi empirycznymi oraz ograniczenia metod empirycznych. |
K_U28 | Potrafi przeprowadzać rozumowania naukowe charakterystyczne dla nauk psychologicznych, rozumiejąc związek między teorią a danymi empirycznymi. |
K_U29 | Potrafi przeprowadzać rozumowania naukowe charakterystyczne dla nauk o języku, rozumiejąc związek między teorią a danymi empirycznymi. |
K_U30 | Potrafi przeprowadzać rozumowania naukowe charakterystyczne dla neurobiologii, rozumiejąc związek między teorią a danymi empirycznymi. |
K_U31 | Potrafi zwięźle i jasno przedstawić (w mowie i na piśmie) wybrane zagadnienia z zakresu kognitywistyki, podsumowując najważniejsze informacje oraz podając argumenty na rzecz danego rozwiązania. |
K_U32 | Potrafi zwięźle i jasno przedstawić (w mowie i na piśmie) wybrane zagadnienia z zakresu psychologii poznawczej, podsumowując najważniejsze informacje oraz podając argumenty na rzecz danego rozwiązania. |
K_U33 | Potrafi zwięźle i jasno przedstawić (w mowie i na piśmie) wybrane zagadnienia z zakresu językoznawstwa, podsumowując najważniejsze informacje oraz podając argumenty na rzecz danego rozwiązania. |
K_U34 | Potrafi dowodzić podstawowe twierdzenia z zakresu logiki zdaniowej i rachunku predykatów oraz za ich pomocą badać zdania języka naturalnego. |
K_U35 | Potrafi dowodzić podstawowe twierdzenia z zakresu teorii mnogości i logiki I rzędu oraz za ich pomocą badać zdania języka naturalnego. |
K_U36 | Potrafi pisać proste programy w języku Python przetwarzające dane wejściowe; w szczególności potrafi oprogramować prosty eksperyment psychologiczny oraz przetwarzać dane źródłowe za pomocą własnoręcznie stworzonego oprogramowania. |
K_U37 | Potrafi napisać i skompilować prosty program z użyciem imperatywnego paradygmatu programowania. Potrafi dokonać obiektowej analizy problemów programistycznych oraz zaprojektować program w paradygmacie obiektowym na podstawie tej analizy. |
K_U38 | Potrafi oceniać efektywność konkurencyjnych systemów uczenia maszynowego oraz przeprowadzać wnioskowania na reprezentacji logicznej zdań. |
K_U39 | Umie posługiwać się technikami matematycznymi niezbędnymi z punktu widzenia studiów kognitywistycznych, w szczególności korzystać z elementarnych pojęć kombinatoryki oraz rachunku prawdopodobieństwa. |
K_U40 | Umie posługiwać się technikami matematycznymi niezbędnymi z punktu widzenia studiów kognitywistycznych, w szczególności bardziej zaawansowanymi pojęciami analizy matematycznej, algebry liniowej oraz matematyki dyskretnej. |
K_U41 | Potrafi zaplanować proste eksperymenty badawcze, korzystając z urządzeń służących do pomiaru aktywności mózgu. |
K_U42 | Potrafi zastosować wiedzę na temat procesów poznawczych człowieka do oceny sytuacji życia codziennego w tym problemów etycznych, będąc jednocześnie otwartym na możliwe różnice w poglądach i stylach życia. |
K_U43 | Ma świadomość zasad etycznych i uznanych procedur postępowania w wypadku badań prowadzonych z udziałem ludzi i zwierząt. Potrafi je stosować podczas własnych badań i projektów grupowych. |
K_U44 | Potrafi znaleźć materiały z zakresu filozofii (wyniki przeprowadzonych już analiz, literaturę monograficzną i podręcznikową) na interesujący go temat. |
K_U45 | Potrafi korzystać z dokumentacji narzędzi programistycznych w celu znalezienia rozwiązań problemów programistycznych. |
K_U46 | Potrafi znaleźć materiały z zakresu psychologii poznawczej (wyniki przeprowadzonych już badań, literaturę monograficzną i podręcznikową) na interesujący go temat. |
K_U47 | Potrafi znaleźć materiały z zakresu językoznawstwa (wyniki przeprowadzonych już badań i analiz), literaturę monograficzną i podręcznikową) na interesujący go temat. |
K_U48 | Potrafi w języku polskim i angielskim przygotować plakat konferencyjny dotyczący wybranego zagadnienia lub wyników badań z zakresu kognitywistyki i go przedstawić. |
K_U49 | Potrafi przygotować wystąpienie publiczne w języku polskim i angielskim dotyczące wybranego zagadnienia z zakresu kognitywistyki. |
K_U50 | Potrafi napisać w języku polskim i angielskim różnego rodzaju prace pisemne, w których umie zreferować problem, omówić wybrane badania i przeprowadzić analizę wniosków z nich płynących, zreferować cudzą argumentację, przedstawić własne argumenty za daną tezą. |
K_U51 | Zna przynajmniej jeden język obcy na poziomie B2 ESOKJ. |
| Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do |
K_K01 | Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. |
K_K02 | Potrafi precyzyjnie formułować pytania, służące pogłębieniu własnego zrozumienia danego tematu lub odnalezieniu brakujących elementów rozumowania. |
K_K03 | Potrafi pracować zespołowo. |
K_K04 | Rozumie konieczność systematycznej pracy nad wszelkimi projektami, które mają długofalowy charakter. |
K_K05 | Rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób. |
K_K06 | Rozumie problemy etyczne związane z rozwojem wiedzy i techniki z zakresu neuronauk oraz organizacją i przeprowadzaniem badań naukowych w tej dziedzinie. |
K_K07 | Potrafi w sposób jasny i precyzyjny tłumaczyć zagadnienia z zakresu kognitywistyki. |
K_K08 | Potrafi w sposób jasny i precyzyjny argumentować za wybranym stanowiskiem lub przeciw niemu |
K_K09 | Umie przedstawić wybrane zagadnienie na szerszym forum, dopasowując swój wywód do grona odbiorców. |
K_K10 | Potrafi brać udział w rzeczowej dyskusji, umie wypracowywać kompromisy i określać wspólne stanowisko. |
K_K11 | Umie zachować się kulturalnie podczas dyskusji, nie obrażając innych jej uczestników. |
K_K12 | Wie, w jaki sposób może wykorzystać nabytą na studiach wiedzę i zdobyte umiejętności na rynku pracy. |